Gå til innholdet
Velg bompengeprosjekt

Avtale

Opprett en AutoPASS-avtale med Vegfinans og få tilsendt en brikke slik at du kan passere alle bomstasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Alle passeringer blir registrert via avtalen, og gir deg som kunde en samlefaktura på alle passeringer du foretar deg.

Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Du får automatisk rabatt i flere andre bompengeselskap i Norge, samt flere ferjestrekninger.
Her finner du en oversikt over andre rabatter.

Har du en AutoPASS-avtale har du muligheten til å logge deg inn på Min side, hvor du til enhver tid kan få oversikt over din saldo og dine fakturaer, hente ut passeringsoversikter, gjøre endringer på avtalen din, slik som adresseendring og bilbytte.

For å opprette en AutoPASS-avtale med et annet Vegfinans selskap, velger du nedenfor ditt bompengeselskap som du ønsker å tegne avtale med. Trykk deretter på feltet "Tegn ny avtale".
For veiledning til opprettelse av avtale, trykk her.
Brikke blir sendt automatisk ved fullført registrering.

For å logge deg inn på Min side, velg ditt bompengeselskap nedenfor. Deretter velg "Logg inn på Min side"
Ved innlogging til Min side benyttes kundenummer og passord. 
Kundenummer finner du på siste faktura.

Hvis du ikke vet ditt passord, kan du trykke på "Glemt passord" og nytt passord vil bli sendt til epostadressen som er registrert på din AutoPASS-avtale eller få passord tilsendt i posten ved å trykke "Glemt kundenummer".

For å få fritaket for fri bompassering for elbil er det et krav om bruk av brikke.

Dersom du ikke har en avtale må du først opprette et kundeforhold. 
Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Når du har opprettet kundeforholdet, må du sende oss en henvendelse fra Min side med registreringsnummeret på elbilen, slik at vi får registrert fritaket på din brikke.

Uten autoPASS-avtale:
Ved automatiske bomstasjoner hentes adressen via det sentrale motorvognregisteret som blir oppdatert via folkeregisteret/Brønnøysundregisteret. Vi har ikke mulighet til å endre adressen din, med mindre du har en AutoPASS-avtale hos oss. Du må derfor endre adressen i motorvognregisteret/Statens Vegvesen ved å kontakte dem på tlf 02030, eller gå på deres hjemmeside; www.vegvesen.no.

Med AutoPASS-avtale:
Du som kunde må huske å melde endring av adresse da dette ikke går automatisk. Det gjelder også adresseinformasjon som epostadresse. Dette kan du oppdatere selv via Min side.
For å logge deg inn på Min side, velg ditt bompengeselskap nedenfor. Deretter velg "Logg inn på Min side"
Ved innlogging til Min side benyttes kundenummer og passord.

 

AutoPASS-avtalen må sies opp skriftlig, enten via kontaktskjema eller Min side. 
For å logge deg inn på Min side, velg ditt bompengeselskap nedenfor. Deretter velg "Logg inn på Min side"
Ved innlogging til Min side benyttes kundenummer og passord. 
Kundenummer finner du på siste faktura.

Nei, det er ikke noe krav om en AutoPASS brikke til biler som er leaset.

Forøvrig kan det være lønnsomt å ha en avtale. Dette for å unngå fakturering via leasingselskapet, da det ofte blir ilagt et gebyr.

For å opprette en AutoPASS-avtale, velger du nedenfor ditt bompengeselskap som du ønsker å tegne avtale med. Trykk deretter på feltet "Tegn ny avtale".
For veilledning til opprettelse av avtale, se her.

Hvis du har en AutoPASS-avtale, og ikke ønsker at dine passeringer skal bli lagret, kan du velge en såkalt «sporfri avtale». Men vær oppmerksom på at en «sporfri avtale» innebærer at passeringsdata ikke vil kunne fremskaffes, heller ikke i forbindelse med en eventuell klage.

Om du allerede har en sporfri avtale, men ønsker å kunne se passeringsdetaljer, må du henvende deg til oss via vårt kontaktskjema her.

Merk at en slik endring kun vil gjelde fremtidige passeringer. Data fra allerede foretatte passeringer vil ikke kunne fremskaffes.

På forskuddsavtaler kan man maksimalt ha to kjøretøy registrert. På etterskuddsavtaler kan man ha ubegrenset antall kjøretøy.

Bilene kan ha ulike vektklasser. Du kan legge til flere kjøretøy ved å logge deg inn på Min side.
For å logge inn på Min side, velg ditt bompengeselskap nedenfor.

EasyGo er en tjeneste som gir deg mulighet til å benytte AutoPASS-brikken din i bompengestasjoner i Norge, Danmark og Sverige. Ordningen omfatter også tunneler, broanlegg og ferger.

Du kan lese mer om EasyGo på: www.easygo.com.

Brikke

Signallys

Videokamera eller ingen lyssignal 
Har du en AutoPASS-avtale betyr dette at brikken ikke blir lest på korrekt måte. Logg inn på Min side for å se status på din AutoPASS-avtale og brikke eller du kan ta kontakt med ditt bompengeselskap.

Har du ingen AutoPASS-avtale vil du få gult eller ingen lyssignal når du passerer en bomstasjon.

Hvitt signal på din etterskuddsavtale betyr at forfallsdato er passert. For kunder med avtalegiro gis hvitt signal når trekket er sendt.

Grønt signal betyr gyldig passering med AutoPASS-avtale og at alt er i orden.



Ønsker du å opprette en AutoPASS-avtale og få tilsendt en brikke som du kan benytte til å passere alle bommer i Norge, Sverige og Danmark uten å trenge å stoppe å betale. Brikken gir deg også rabatt i de fleste bomstasjoner i Norge.
Trykk her for å opprette AutoPASS-avtale.

Når du selger bilen din, må bompengeselskapet få beskjed om dette innen tre dager etter salget. Bilens registreringsnummer må slettes fra AutoPASS-avtalen, i tillegg til at du må ta brikken fysisk ut av bilen.

Ønsker du å benytte brikken i et nytt kjøretøy, må du endre registreringsnummeret som står registrert på AutoPASS-avtalen din innen tre dager etter bilbyttet.
Skal du bruke brikken i ny bil senere, kan du fjerne kjøretøyet fra avtalen og sette brikken på vent.
Dette gjør du ved å logge deg inn på Min side. 

Dersom du ønsker å si opp AutoPASS-avtalen må du gjøre dette skriftlig. Du kan sende oss en skriftlig henvendelse via vårt kontaktskjema.
Du vil da få tilbakebetalt depositumet på din bankkonto eller så blir det godskrevet på din saldo og trukket fra oppgjørsfaktura hvis det er noe utestående på din AutoPASS-avtale.

Nei, AutoPASS-brikken er knyttet opp mot kjøretøyets registreringsnummer.

Dersom du flytter AutoPASS-brikken til et annet kjøretøy må du gi beskjed til bompengeselskapet.

Har du flere kjøretøy, bør du ha en brikke i hver bil. Du kan registrere flere biler på samme avtale og kun motta én faktura. Dette kan gjøre via Min side.

Trenger du nytt brikkefeste, kan vi sende deg dette gratis per post.

Bestill brikkefeste her!

Den nye typen brikkefester kan også brukes på de gamle brikkene, se illustrasjonsbilde nedenfor. 

 

 

Dersom du oppdager at brikken din ikke blir lest i bomstasjonen, kan brikken være montert feil i bilen. Dersom den er montert riktig, men likevel ikke virker, logg inn på Min side for å se status på din AutoPASS-avtale eller ta kontakt med det bompengeselskapet som har sendt deg brikken.

Dersom du har solskjerming, regnsensor eller varmetråder i frontruten, må du plassere brikken i det skraverte feltet (vanligvis bak speilet)

I enkelte bilmodeller må du plassere brikken et annet sted enn det som står oppgitt i monteringsanvisningen til brikken.

Brikkemontering av diverse bilmodeller

Du betaler kun et depositum på kr 200,-  for brikken og dette er noe du betaler én gang per brikke.
Ved oppsigelse av avtalen får du depositumet tilbake.

Brikkenummeret kan du finne ved å lese av tallene på siden av brikken.

Priser og betaling

Slik kan du betale for dine bompasseringer:

  • Tegn AutoPASS-avtale, få rabatt og en samlefaktura for dine passeringer
  • Kjør rett gjennom uten brikke og få faktura etter passering

For å opprette en AutoPASS-avtale, velger du nedenfor ditt bompengeselskap som du ønsker å tegne avtale med. Trykk deretter på feltet "Tegn ny avtale".
For veilledning til opprettelse av avtale, se her.

Har du fått deg elbil og skal ha fritak må dette registreres. 

Dersom du ikke har en avtale må du først opprette et kundeforhold.

For å opprette en AutoPASS-avtale, velger du nedenfor ditt bompengeselskap som du ønsker å tegne avtale med. Trykk deretter på feltet "Tegn ny avtale".
For veilledning til opprettelse av avtale, se her.

Når du har opprettet kundeforholdet, må du sende en henvendelse fra Min side med registreringsnummeret på elbilen.

Forflytningshemmede med gyldig parkeringskort passerer gratis i bomringer (bomringer er bompengeanlegg rundt byer: Oslo, Bergen, Stavanger (Nord-Jæren), Trondheim, Tønsberg, Namsos og Kristiansand).

Dette betyr at selv om du har gyldig parkeringskort, må du betale for passeringer på bomstasjoner. På bomstasjonene får du rabatt ved gyldig AutoPASS-avtale.

For å kunne kjøre gratis i bomringene rundt de nevnte byene, er det viktig at du registrerer parkeringskortet ditt hos det bompengeselskapet du har tegnet AutoPASS-avtale med. Dette gjør du ved å sende kopi av parkeringskortet ditt, begge sider, og oppgi hvilket bilnr den skal registreres på.

Ta gjerne kontakt, samt sende kopi av parkeringskortet ditt her.

I tillegg til rabatt hos oss gis det også automatisk rabatt i andre anlegg. Dette kan du se her.

Faktura

Ja. Har du en AutoPASS-avtale, kan du få tilsendt dine fakturaer elektronisk til Digipost, eFaktura eller AvtaleGiro hvis du har opprettet dette. 

eFaktura/ AvtaleGiro: Godta forslaget til eFaktura eller AvtaleGiro når du betaler fakturaen i nettbanken din eller opprett en av disse manuelt i nettbanken. Referansen som skal brukes er kundenummeret ditt. Kundenummeret består av 9 siffer og er tall nummer 5 til 13 i KID-nummeret på fakturaen din. NB! Dersom du ikke har autopassavtale vil efakturaavtalen kun være gyldig så lenge du har nåværende bil og/eller adresse. Dersom du bytter bil eller adresse vil du måtte opprette en ny efakturaavtale når du har mottatt første faktura på papir. 

Digipost: Få fakturaen tilsendt til din digitale postkasse. Du kan opprette en digital postkasse her: www.digipost.no

Du kan til enhver tid se dine passeringer på Min side.
Se her for veiledning til hvordan du henter ut passeringsdetaljer.

For å logge deg inn på Min side, velg ditt bompengeselskap nedenfor. Deretter velg "Logg inn på Min side"
Ved innlogging til Min side benyttes kundenummer og passord. 
Kundenummer finner du på siste faktura.

Hvis du ikke vet ditt passord, kan du trykke på "Glemt passord" og nytt passord vil bli sendt til epostadressen som er registrert på din AutoPASS-avtale eller få passord tilsendt i posten ved å trykke "Glemt kundenummer".

 

Uten autoPASS-avtale:
Ved automatiske bomstasjoner hentes adressen via det sentrale motorvognregisteret som blir oppdatert via folkeregisteret/Brønnøysundregisteret. Vi har ikke mulighet til å endre adressen din, med mindre du har en AutoPASS-avtale hos oss. Du må derfor endre adressen i motorvognregisteret/Statens Vegvesen ved å kontakte dem på tlf 02030, eller gå på deres hjemmeside; www.vegvesen.no.

Med AutoPASS-avtale:
Du som kunde må huske å melde endring av adresse da dette ikke går automatisk. Det gjelder også adresseinformasjon som epostadresse. Dette kan du oppdatere selv via Min side.
For å logge deg inn på Min side, velg ditt bompengeselskap nedenfor. Deretter velg "Logg inn på Min side"
Ved innlogging til Min side benyttes kundenummer og passord.

 

Enkelte ganger kan det ta 1-2 dager fra betalingen er gjort, til betalingen er registrert i systemet og lyssignalene blir oppdatert.
Betalinger gjort på fredag registreres først på mandag. Dette gjelder også helligdager, der betalingen registreres påfølgende virkedag. 

Hvitt lyssignal er et informasjonslys og påvirker ikke din AutoPASS-avtale. Passeringer blir registrert som normalt med rabattert pris.

Dersom du har mottatt en faktura som du ikke er enig i og ønsker å klage på dette, må du sende en skriftlig klage innen 3 uker etter at du har mottatt fakturaen. Du må betale fakturaen innen fristen selv om du sender klage. Dersom du får medhold, vil du få dette tilbake.

Klagen kan fylles ut her.

Tlf: 32 80 82 70
Kontaktskjema
Bompengeselskapet Vegfinans E6 Oppland AS står for delfinansieringen av utbyggingen av E6 mellom Øyer og Tretten. Selskapet administrerer bompengeinnkrevingen og forvalter bompengemidlene.